2017年4月12日星期三

特朗普送大礼,人民币贬值压力骤减

特朗普今天正式表态,称中国不是货币操纵国,彻底否定他在竞选时期的指控。但特朗普抱怨美元太强势,并称他喜欢低利率,也不排除再任命耶伦连任美联储主席的可能。特朗普抱怨美元太强势,因为其它国家都争相贬值自家货币,让美国(在国际贸易上)很难竞争。华尔街日报对此报道节录如下,
“I do like a low-interest rate policy, I must be honest with you,” Mr. Trump said at the White House, when asked about Ms. Yellen.

“I think our dollar is getting too strong, and partially that’s my fault because people have confidence in me. But that’s hurting—that will hurt ultimately,” he added. “Look, there’s some very good things about a strong dollar, but usually speaking the best thing about it is that it sounds good.”

He continued, “It’s very, very hard to compete when you have a strong dollar and other countries are devaluing their currency.”
特朗普既然指责其它国家争相贬值自家货币,却又赦免最被他痛斥的中国这个“货币操纵者”,那还有谁是让美元强势的责任国哪?特朗普喜欢低利率,难道为了货币贬值目的低利率政策不是赤裸裸的货币操纵吗?特朗普言论自相矛盾已是家常便饭,观众见怪不怪了。特朗普上任近百日,基本在所有重要议题上完成了180度大转弯,可谓奇迹!

特朗普低利率言论一出,市场反映强烈,图一可见美国十年期债卷收益率下跌至少4个基点(bps),降至2.24%,是2016年11月中旬以来最低(见图二)。同时美元下跌,黄金上扬。特朗普如此唱衰美元大大减轻人民币贬值压力,实在是送给北京的大礼。人民币周四开盘即涨180个基点,升至6.8740。

图一 美国十年期债卷收益率当日变化

图二 美国十年期债卷收益率一年间变化

(阅读更多,回到首页; twitter:@wjbf2016)

作者:藿香子
时间:2017年4月12日
(版权所有,欢迎转载,请注明出处)

没有评论:

发表评论